Айтыс – сөз сайысы

1-тапсырма. Талқылау.

Сен қазақтың айтыс өнері туралы естіген боларсың. Суретке және бейне жазбаға қарап, айтыс туралы өз пікіріңді ортаға сал. Айтыс жанрын сипаттауда мына тірек сөздерді қолдан: сөзжарыс, жұптық сайыс, ақындар, суырыпсалма, жеңу-жеңілу.

   Айтыс атауы «айтысу» деген сөзден шыққан. Ол өлең сөзбен жарысу деген мағынаны білдіреді. Айтысқа тапқыр, білімді, тез арада өлең-сөз құрастыра алатын ақындар қатысады. Әсерлі болу үшін ақындар сөздерін әуенге қосып, домбыра аспабымен сүйемелдеген.

2-тапсырма. Орындау.

Ұл мен қыздың айтысы

Ұлдар:Қыздар:
Кәне, айтысты бастайық,
Ақындарға ұқсайық.
Жақсы болса сабағың,
Саған мақтау табайын.
 
 Бастасақ, біз де бастайық,
Ақындарға ұқсайық.
Айналайын қарағым,
Жақсы менің сабағым.
 Ұлдар неге шулайды?
Үзілісте зулайды,
Тап-таза болып жүрмейді,
Қашан алға өрлейді?
Ұлдар біздер …
Үзілісте …
Сынды қабыл аламыз,
Біз ақылды баламыз.
 

 

• Қыздар айтысын ұлдар жалғастырып аяқтайды.
• Айтыс әуенін «Жүгіріп шықтым белеске» әнінің қайырмасына салып орындаңдар.

3-тапсырма. Суырыпсалма.

• «Мектебім менің» тақырыбына суырыпсалма жаса.
• Өлеңнің мазмұны мен ұйқасына қарай мына сөздерді қой: барғанша, жаңаша, тамаша.

Біздің мектеп … ,
Асығамыз … .
Қамқор болған ұл-қызға
Ұстаздары … .

4-тапсырма. Зерттеу.

   Айтыстың түрлері көп: ақындар айтысы, қыз бен жігіттің айтысы, қайым айтыс, бәдік айтыс, жұмбақ айтыс. Сен естімеген айтыстың бір түрі – бәдік айтысы. Ол халықтың ертедегі тұрмыс-салтына байланысты шыққан. Малмен күн көріс көріп отырған ата-бабаларымыз мал ауруының иесі – бәдік деп ойлаған. Бәдікті малдан шығару үшін үркітіп, өлеңмен тауға, ағын суға, желге т.б. жаққа «көш-көш» деп көшірген. Кейін келе бұл салт ұмытылып жастардың әзіл-қалжыңына айналды.

5-тапсырма. Орындау.

«Бәдік» ойыны

Барады бәдік кетіп-ау, найзағайға-ау,
Жарқылдап гүрсілдеген-ау, найзағайға-ай.
Көш, көш, көш, көш.

Барады бәдік ке тіп-ау, асқар тауға-ау,
Қар басқан биік тауға-ау, биік тауға-ай.
Көш, көш, көш, көш.

• «Бәдік» әнінің әуенін үйрен.
• «Көш-көш» сөздерін берілген ноталармен орында.

• Бәдікті екі топқа бөлініп, тау мен найзағайға көшіріңдер. «Көш-көш» сөздерін найзағайға көшіргенде қысқа (стаккатто), тауға көшіргенде созылыңқы орында.

• Өзің де бәдікті ағын суға, құйын желге көшір.

6-тапсырма. Таныстыру және бағалау.

   Сыныптастарыңмен бірге жұмысыңды таныстыр және бағала.

×
×

Корзина