ТУҒАН ЖЕРІМ – АЯЛЫ АЛТЫН БЕСІГІМ

   – Халық ауыз әдебиеті – халықтың ғасырлар бойы ауызша шығарып, сақтап келген әдебиеті, рухани асыл қазынасы.

   – Ертегі, мақал-мәтел, жұмбақ, жаңылтпаш, батырлар жыры, аңыз-әңгімелер, түрлі өлең-жырлар есте жоқ ескі замандардан бері жалғасып, ұрпақтан ұрпаққа жетіп отырған. Сол ұзақ тарих бойында олардың алғашқы шығарушылары – авторлары да ұмыт болып, өзгерістерге ұшыраған.

   – Ауыз әдебиетінен халықтың тарихын, тұрмыс-тіршілігін, салт-санасын, ой-арманын т.б. білеміз. Ол – халықтың бай әрі шұрайлы тілінің жемісі.
   Ертегілер – адам баласының жазу өнері болмаған кезде ауызша шығарған көркем әңгімесі, ауыз әдебиетінің көне әрі күні бүгінге дейін өз мәнін жоймаған түрі.

!

   Ертегі деп баяғы замандағы елдің дүниеге көзқарасын білдіретін, я сол көзқарастың белгілі ізін көрсететін, онан соң елдің белгілі салтын білдіретін, арнаулы үлгі айтатын, жамандықты жерлеп, жақсылықты көтеріп айтқан, ойдан шығарған көтерме әңгімені айтады.

Мұхтар Әуезов

   – Ертегілер қиял-ғажайып ертегілері, жануарлар жайындағы ертегілер, шыншыл ертегілер болып бөлінеді. Олардың әрқайсысының өзіндік ерекшелігі бар.

!

   Шыншыл ертегілерде өткен ғасырдағы қоғамның, халықтың өмірі, тұрмысы суреттелген.
   Онда басқа ертегілердегідей қиялдан, ойдан туған ғажайып кейіпкерлер (жеті басты дәу, мыстан, таусоғар, саққұлақ т.б.) болмайды.
   Шыншыл ертегілердің басты қаһармандары – қарапайым адамдар.

   Мұндай ертегілерде ең әділ, ең ақылды адам өзінің тапқырлығымен, адал еңбегімен жеңіске жетіп отырады. Жағымсыз кейіпкерлердің іс-әрекеті әшкереленеді. Сондай ертегілердің бірі – «Аяз би».

?

   1-тапсырма. Ауыз әдебиеті дегеніміз не? Оның авторы кім? Не себепті ауыз әдебиеті деп аталады?

   2-тапсырма. Ертегілердің қандай түрлерін білесіңдер? Олардың бір-бірінен айырмашылығы қандай? Ұқсастығы бар ма?

   3-тапсырма. Шыншыл ертегілердің басқа ертегілерден айырмашылығы неде? Не себепті шыншыл деп аталған?

   4-тапсырма. Ертегіні кімдер зерттеді? М. Әуезов қандай пікір айтқан?

   5-тапсырма. Ұсынылған графикалық органайзер бойынша ертегі түрлеріне анықтама беріп, дәптерге жазыңдар.

Аяз би

(Ертегі)

   Ертеде Мадан деген хан болыпты. Оның ақылы, тапқырлығы өзінің заманындағы көп хандардан артық екен. Ханның қырық уәзірі бар екен. Бір күні хан уәзірлерімен мәжілістес болып отырып:
   – Уәзірлерім! Сендер қырқың да асып туған ақылды, данышпан едіңдер. Мен сендерді бір жұмысқа жұмсаймын, сендер маған дүниедегі адамның жаманын, құстың жаманын және шөптің жаманын тауып әкеліңдер. Он бір ай уақыт беремін. Сол он бір айдың ішінде тауып әкелмесеңдер, жазалы боласыңдар, – депті.
   Хан бұйырған соң, амал жоқ, уәзірлері өзара ақылдасып, іздеуге кіріседі.
   Көп іздеп, азап шегіп, шеңгел деген шөпті тауып: «Өзі – тікен, арасынан жүрсе киім жыртады, мал жемейді екен, шөптің жаманы осы ғой», – деп шеңгелді алады. Қырғауыл деген құсты тауып: «Үстінде жүні жоқ, ұсқыны келіссіз, құстың жаманы осы екен», – деп қырғауылды атып алады. Енді адамның жаманын таба алмай, қырық уәзір келе жатса, таудың етегінде үстінде жыртық тоны, басында тері тымағы бар, ұсқынсыз бір адам бес-он қойды бағып жүр екен. Уәзірлер таңырқап: «Адамның жаманы, сірә, осы болар-ау», – деп тұрғанда, әлгі адам:
   – Уа, мырзалар, неге таңырқайсыңдар? – депті. Уәзірлер ханның сондай бір жұмысқа жұмсағанын, шөптің, құстың жаманын тауып, енді адамның жаманын таба алмай, ол адамның ұсқынын көріп таңданып: «Адам жаманы осы болар», – деп таңырқап тұрғандарын айтыпты.
   Жаман тұрып:
   – Болды, адамның жаманы керек болса, мен боламын. Ханға мені алып барсаңыз, сіздердің жұмысыңыз бітеді, – дейді.
   Уәзірлер:
   – Олай болса, жарайды, – деп Жаманды аттың артына мінгестіріп алып, ханға жөнеледі. Ханға келе жатып, Жаман:
   – Адамның жаманын тауып алдыңыздар, бірақ шөптің, құстың жаманын таба алмаған екенсіздер. Шөптің жаманы – қарақоға, құстың жаманы сауысқан еді, – деп уәзірлерге қырғауыл мен шеңгелді тастатып, олардың орнына қарақоға мен сауысқанды алдырады. Уәзірлер мәнісін сұрайын деп еді, ол:
   – Хан алдында айтам, – деп сөйлемеді. Уәзірлер келген соң, хан әкелген адамның ұсқынына қарап:
   – Әкелген адамың жарайды. Мұнан жаман кісі дүниеде жоқ шығар. Қазір аспазшыға апарыңдар, көже мен нан берсін, сыйласын. Ертең ортаға алып, тамаша етеміз, – деп Жаманды асүйге жіберді.
   – Бірақ құстың жаманы мен шөптің жаманын таба алмаған екенсіңдер. Құстың жаманы – қырғауыл, шөптің жаманы шеңгел еді. Осыны көре, бұларды әкелулеріңнің не мәні бар еді? – деп хан уәзірлеріне қатулана бастады.
   Сонда уәзірлер:
   – Тақсыр, айтқаныңыз дұрыс. Біз шөп жаманы деп шеңгелді, құс жаманы деп қырғауылды алып едік. Бірақ жолшыбай әлгі Жаман: «Шөптің жаманы – қарақоға, құстың жаманы – сауысқан», – деп, бізге оларды тастатып, қарақоға мен сауысқанды алдырды, – деп жауап берді.
   Хан аз кідіріп:
   – Е, Жаманның не білгені бар екен?! Шөптің жаманы – қарақоға, құстың жаманы сауысқан екенін қайдан білді? Алып кел, сұралық! – деп бұйрық етті. Жаманды ханға алып келді.
   Хан Жаманның бетіне қарап:
   – Мен құстың жаманы – қырғауыл, шөптің жаманы – шеңгел деп ойлаушы едім, сен оларды уәзірлерге тастатыпсың. Сен шөптің жаманы – қарақоға, құстың жаманы сауысқан екенін қайдан білдің? – деді.
   – Тақсыр хан, елу жасқа келіп жаман болған жоқпын, жасымнан-ақ жаман едім. Өмірімде отын-су тасып, еткенім кісінің құлшылығы болды. Сол уақытта шеңгелді әкеліп отқа жақсам, кешке жаққан отым ертеңге дейін сексеуілдің шоғындай жайнап жататын еді. Сол уақытта: «Киім жыртып, мал жемейтін шеңгел отын ретінде пайдаға асады екен-ау», – деп ойлаған едім. Ал енді қарақоғаны алып отқа жақсам, отқа жанбайтын еді, үрсем, жалыны мен шоғы бірге сөніп, күлі бұрқырап, үйдің ішін алып кететін еді. Отқа жанбаған соң, апарып малға салсам, мал жаманы сиыр екеш, сиыр да мұрнын шүйіріп жемейтін. Сонан соң қарақоға тіпті пайдаға аспайтын шөп қой деп ойлаушы едім. Қарақоғаның жамандығын содан білдім, – деді Жаман.
   – Сауысқанның жаман екенін қайдан білдің? – деді хан.
   – Қырғауылдың жүні жоқ болса да, қанаты бар, адамның пайдасына жарайтын адал құс еді. Біреудің сиықсыз болуы – тәңірдің ісі. Қырғауылдың айыбы – тек сиықсыздығы. Ал сауысқанның жүні ала болғаны сияқты, өзі де ала, бірлігі жоқ. Екеуі бірігіп ұшпаған, екеуі бірігіп қонбаған, адам пайдасына аспайтын арам құс еді. Сондықтан құс жаманы сауысқан деймін.
   – Хош, сауысқан мен қарақоғаның жамандығын білдің. Енді өзіңнің жамандығыңды қайдан білдің? – деді хан.
   – Уа, тақсыр! Менің жасым елуге келді. Мен қатарлылар әйел алып, бала көрді, келін жұмсап, қызық көріп отыр. Мен қайда болса сонда, әлі күнге дейін әркімнің артына мінгесіп, басқа біреудің құлшылығында жүрмін. Енді мен жаман емей, жақсымын ба? – деп Жаман ханға қарады. Хан басын шайқап:
   – Апыр-ай, сен жаман болсаң жарар еді… Құстың, шөптің, өзіңнің жамандығыңа дәлел айттың, жарайды. Енді менің бір тұлпарым бар, соны сынап бересің бе?– деді.
   – Жақсы, сынап берейін.
   Тұлпарды алып келген соң, Жаман тұлпардың алды-артына қарап:
   – Тұлпарыңыздың сипатынан мін таба алмадым. Енді мініп қарар едім,– деп ханнан рұқсат сұрап алып, тұлпарға мініп, есік алдындағы өзеннен әрі-бері өтті де, қайтып келіп:
   – Тақсыр! Тұлпарыңыздан басқа мін таба алмадым. Тұлпарыңыз
тек сиырға шатыс екен, – деді.
   Хан таңданып:
   – Апыр-ай, залым, оны қайдан білдің? Айтқаның рас. Менің Ақша хан деген құдам бар еді. Соның тұлпар табатын бір буаз биесін қалап алдырған едім. Бие күні жетіп, құлынды туа алмай, өлер болған соң: «Бие өлсе, құлын қалсын», – деп биенің ішін жарып, құлынды алғанмын. Сол құлын осы еді. Әбден отығып кеткенше, сиырдың сүтімен асырап едім. Ал енді сен мұның сиырға шатыс екенін қайдан білдің? – деді хан.
   – Тұлпардың одан басқа мінін таба алмадым. Бірақ тұлпарыңыз судан әрі-бері өткенде, аузын суға малып, артқы аяғын сілкіп өтті. Сиырды күніне қырық суарсам да, судан айдағанда, аузын суға
малмай, артқы аяғын сілікпей өтпеуші еді. Тұлпардың сиырға шатыс екенін содан білдім, – деді.
   Отырған жұрт таңғалып, бір-біріне қарасты.
   Хан біраз ойланып отырып:
   – Енді менің бір гауһар тасым бар. Сол тасымның қандай қасиеті бар екенін тап, – деп қазынасындағы тасты алдырып берді.
   Жаман тасты қолына алып салмақтап, шайқап қарап отырды да:
   – Сіздің тасыңыз, рас, қасиетті тас екен. Бірақ екі жылдан соң қасиеті бітеді. Тасыңыз көзіккен екен. «Адам тілі тас жарар, тас жармаса, бас жарар» деген. Тастың ішінде көз тиіп түскен екі қара бас құрт бар. Тасыңыздың пышақ сыртындай ғана қалыңдығы қалыпты. Сол құрт екі жылдан соң тесіп шығады. Тесіп шыққан соң, тасыңыз пайдаға аспайды, – деді.
   Бірсыпыра жұрт не дерін білмей: «Бәрібір екі жылдан соң пайдаға аспайтын болса, тасты жаралық», – десті. Бірсыпырасы: «Жаманның сөзіне бола тастан айырылмайық», – десті. Ақырында, тасты жармақшы болды. Тасты жарып қараса, ішін екі қара бас ақ құрт кеулеп, тесуге жақындап қалған екен.
   – Тастың ішінде құрт бар екенін қайдан білдің? – деді хан.
   – Тастың өз қасиетіндей салмағы да болуы керек. Тас жеңілдеген екен. Құрт бар екенін содан білдім, – деп Жаман жауап берді.
   – Апырым-ай, сен жаман болмадың ғой, тіпті бір данышпан болып жүрме! Ал сен менің өзімді сынашы? Мен неше атамнан бері хан екенмін?– деді хан. Жаман:
   – Жақсы, – деп тақта отырған ханның алды-артына шығып, алдына келіп, ханның бетіне тіке қарап тұрып:
   – Жоқ, тақсыр, сіздің басыңыздан басқа тегіңізде хандық жоқ екен, хандық қара басыңда екен. Қарадан туып хан болғансың, атаңда хандық жоқ екен! – деді. Жаманның сөзін бітірмей, хан оның сөзін бөліп:
   – Жоқ, қате айтасың, мен жеті атамнан бері ханмын. Өзімді қойғанда да алты атамды қайда жібересің,– деп Жаманға жекірді. Жаман саспады.
   – Жоқ, тақсыр, сіздің қара басыңыздан басқа тегіңізде хандық жоқ. Сіз нағыз наубайдың баласысыз, – деді.
   Хан не дерін білмей, халыққа қарап:
   – Апырым-ау, мына Жаман не дейді? Халқым, мен хан баласымын деп жүр едім, шақырыңдар анамды! – деді. –  Ақыретке біреудің қанын жүктеп барып, тәңірі алдында қарабет болмасын, не де болса, шынын айтсын. Әйтпесе ашумен мына Жаманның басын кесермін, – деді.
   Шешесі келген соң, хан шешесіне Жаманның сөзін айтты. Шешесі терең күрсініп, сөзге кірісті:
   – Е, шырағым, жасым сексенге келгенде, біреудің қанын жүктеп не қылайын. Бір сыр бар еді, оны тәңірінің өзі ғана білетін еді, мен білетін едім. Мынау Жаманың біліпті, енді айтайын.
   Атаң сенің Зәрлі хан еді. Менен бұрын 19 әйел алып, кілең қыз тапқаны үшін бәрінің де ішін жарып өлтірген екен. Соның үшін де «Зәрлі хан» деп, халық ат қойып еді. Жиырмасыншы әйелге мені алды. Мен де екіқабат болған соң, жалғыз жанымнан қорқып, тәуіптерге қаралып едім: «Сенің ішіңдегі қыз», – деді. «Қыз тапсам, мені де өлтіреді ғой», – деп көп қайғы жедім. Сол күндерде бас аспазшы-наубайдың әйелі де екіқабат екен. Оның да тамырын ұстатып қаратып едім: «Мұның ішіндегі ұл», – деді. Жалғыз жаным үшін сол жерде маған ой келді. Әйелді оңаша шақырып алып, барлық мұңымды айтып, қазынадан табақтап алтын беріп: «Ақыреттік дос болайық, ұл тапсаң, ұлыңды маған бер, менің қызымды ал. Бірақ бұл сырды ешкім білмесін!» – деп жалындым. Әйел табақтап алтын алып, бір жағынан мені аяп, сол жерде уәдесін берді. Туар кезімізде Зәрлі хан аңда еді, екеуіміздің толғағымыз бір күнде келіп, бір сағатта босандық. Сырды ешкім білмесін деп, басқа біреуді де жолатпай, біріміздің баламыздың кіндігін біріміз кесіп, сол қолыммен қызымды беріп, оң қолыммен сені алған едім, шырағым!.. Енді бұл күнде мына Жаманың соны біліпті. Сыр ашылуға тәңірі жазса, не шарам бар? – деп сөзін аяқтай алмай, шешесі жылап жіберді.
   – Сөз тапқанға қолқа жоқ! Олай болса, мен таққа лайық емес екенмін, осы оқиғаны оймен білген сіз лайықты екенсіз, – деп хан тағынан түсіп, тақты Жаманға береді.
   Жаман:
   – Жоқ, тақсыр, кешегі күні «Жаман кісі керек», – дегенде, ат артына салып келген Жаман едім, бүгін таққа отырмаймын. Сіздің көлеңкеңізде жүрсем де жарар. Тағыңызға өзіңіз отырыңыз, – деп болмайды.
   Хан таққа отырып:
   – Апырмай-ай, тақсыр, менің наубайдың баласы екенімді қайдан білдіңіз? – дейді.
   Сонда Жаман:
   – Мен жаман-жақсы болсам да, үйіңізге келген қонақ едім. Хандардың ішер асы – жал мен жая аузыңызға түспей, нан, көже түсіп, келісімен аспазшыға жібердіңіз. Салтыңызға тарттыңыз. Сіздің аталы хан емес екеніңізді содан байқадым, – деді.
   Жиылған жұрт таңғалды.
   Сол күйінше хан тағы да хандық құрды. Жаман оған жақсы уәзір болды. Жаман ханға ақылымен, тапқырлығымен жақты. Содан былай қарай қырық уәзір елеусіз боп шетте қалды…

!

   «Аяз би» – халық арманынан туған кейіпкер. Шешен, қара қылды қақ жарған би, абыз. Кейбір деректерде Аяз би Майқы бидің кеңесшісі, ХІІ–ХІІІ ғасырларда өмір сүрген, тарихта болған адам деп те айтылады.

   1-тапсырма. Ертегідегі тұспал, жұмбақ, ишара сөздерге назар аударып, идеясын түсіндіріңдер.

   2-тапсырма. «Аяз би» ертегісінің сюжетін топта талдап, оқиғаның шиеленісуі мен аяқталуы туралы пікір білдіріңдер. Ханның бейнесіне сипаттама жасаңдар.

   3-тапсырма. Берілген үзіндіні мәнерлеп жатқа оқып, диалог түрінде айтып беріңдер.

   «Жаман:
   – Жоқ, тақсыр, кешегі күні «Жаман кісі керек», – дегенде, ат артына салып келген Жаман едім, бүгін таққа отырмаймын. Сіздің көлеңкеңізде жүрсем де жарар. Тағыңызға өзіңіз отырыңыз, – деп болмайды.
   Хан таққа отырып:
   – Апырмай-ай, тақсыр, менің наубайдың баласы екенімді қайдан білдіңіз? – дейді.
   Сонда Жаман:
   – Мен жаман-жақсы болсам да, үйіңізге келген қонақ едім. Хандардың ішер асы – жал мен жая аузыңызға түспей, нан, көже түсіп, келісімен аспазшыға жібердіңіз. Салтыңызға тарттыңыз. Сіздің аталы хан емес екеніңізді содан байқадым, – деді».

   4-тапсырма. Ертегінің толық нұсқасын хрестоматиядан оқыңдар. «Ай, Аяз, баймын деп аспа, ханмын деп таспа, Аяз, әліңді біл, Құмырсқа жолыңды біл» деген нақыл сөз арқылы Аяз биге мінездеме, портрет жасаңдар.

   5-тапсырма. Жаман мен оның әйелі Меңдінің адамгершілік қасиеттерін білдіретін үзінділерді хрестоматиядан табыңдар.

   6-тапсырма. Шығармадағы көріктеу-айшықтау (көркемдегіш) құралдарын, мақал-мәтелдерді, ауыспалы сөздерді тауып, дәптерге жазыңдар.

Ауыспалы сөздер

Мақал-мәтелдер

Теңеулер

Эпитеттер

Метафора

   7-тапсырма. Шығарманың қаһарманы деген ұғымға анықтама беріңдер. Ханның Жаманды «Барсакелмеске» жұмсауына не себеп болды?

   8-тапсырма. Жаман мен Меңдіге мінездеме беріңдер. Екі кейіпкердің ерекшелігін нақты мысалдармен дәлелдеңдер.

Кейіпкер

Жаман

Меңді

Мінезі

Eртегіден үзінді

   9-тапсырма. «Біреуге ор қазба, өзің түсерсің» деген мақалды негіз етіп, уәзірлердің қылығын өз көзқарастарың бойынша талдап, сыни хабарлама жазыңдар.

   10-тапсырма. «Аяз би» ертегісінде айтылатын құстар мен өсімдік түрлеріне қосымша дереккөздерді пайдалана отырып, түсінік беріңдер.

Сұрақтар

Жақсы. Неге?

Жаман. Себебі…

1 – топ

2 – топ

3 – топ

4 – топ

   11-тапсырма. Мәтінді тыңдаңдар. Берілген уақыт ішінде тапсырмаларды орындаңдар.

   Уақыт мөлшері: 20 минут.

1. Хан мен қойшының арасындағы диалогке назар аударыңдар.
2. Олар не туралы сөйлесті деп ойлайсыңдар? Жазыңдар.
3. Жауаптарыңды хрестоматиядан тексеріп оқыңдар.

   – Қазақ әдебиетінің тарихы – қазақ халқының қадім замандардан бастап, бүгінгі күнге дейін жасап келе жатқан көркем әдеби туындыларын қамтиды.

   – Қазір әдебиет тарихы зерттеліп отыр. Ежелгі дәуір әдебиеті, түркілік дәуір әдебиеті деген ұғымды белгілі ғалым, профессор Бейсенбай Кенжебаев қалыптастырды.

   – Түркі әдебиеті төмендегідей дәуірлерге бөлінедi:

1. Заманымыздан бұрынғы жазу-сызулар, аңыз-жырлар (сақ, ғұн, үйсін дәуірі: б.з.б. VІІ ғ. – б.з. ІV ғ.).
2. Түрік қағанаты дәуіріндегі әдебиет (V–VІІІ ғғ.).
3. Оғыз дәуіріндегі әдебиет (ІХ–Х ғғ.).
4. Ислам дәуіріндегі әдебиет (Х–ХІІ ғғ.):
   Сыр бойы әдебиеті;
   Қарахан әдебиеті.
5. Алтын Орда дәуіріндегі әдебиет (ХІІІ–ХІV ғғ.).

   – Б. Кенжебаев, М. Жолдасбеков, Н. Келімбетов, А. Қыраубаева, Х. Сүйіншәлиев және т.б. ғалымдарымыз әдебиетіміздің кезеңдік ерекшеліктерін анықтап, ежелгі төл мұраларымызбен қайта қауыштырды. Бүгін біз «Алып Ер Тұңға» шығармасымен танысатын боламыз.


!

   Кейіптеу – әртүрлі табиғат құбылыстарын, жансыз нәрселерді адам кейпіне келтіріп немесе қалайда жан бітіргендей етіп суреттейтін көркемдік тәсіл.
   Абай «Қыс» атты өлеңінде жылдың осы мезгілін мейірімсіз, түсі суық, қатал кәрі құданың кейпінде бейнелейді.

Үсті-басы ақ қырау, түсі суық,
Басқан жері сықырлап, келіп қалды.
Дем алысы – үскірік, аяз бен қар
Кәрі құдаң қыс келіп, әлек салды.

!

   Градация (біртіндеп көтеру), яғни дамыту – айшықтаудың бір түрі: алдыңғы сөзден соңғы сөзді, алдыңғы ойдан соңғы ойды асыра, асқақтата түсу. Поэзияда, прозада да қолданылады. Мысалы, «Қобыланды батырдағы» Тайбурылдың шабысы. Градация қолдану сипатына қарай екіге бөлінеді. Бірі – түйдектету: «Қиқу салып құзға ұшқан, Құздан суық мұзға ұшқан, Мұздан биік бұлтқа ұшқан» (Т. Жароков); екіншісі – баяулату: «Әм жабықтым, әм жалықтым» (Абай). Кейде екеуі қосарланып қолданылады: «Безілдет. Сарнат. Зарлат! Үздіктірші! Керек жоқ! Лақтыр әрі! Қысқарт. Қысқарт» (I. Жансүгіров).

!

   Арнау – әдеби шығарманың басында берілетін, сол шығарманың кімге, қандай оқиғаға байланысты екенін көрсететін, көбінесе өлең түрінде келетін автордың сөзі. Егер шығарманың авторы белгісіз болса, оның мазмұнынан кімге арналғанын аңғаруға болады.

×
×

Корзина